Uber se confrunta cu procese in cazul soferilor sai, fiind acuzati ca nu ii angajeaza

Dupa ce ca Uber trece printr-o perioada putin spus nefasta atunci cand vine vorba de comenzi si de profituri, compania de ride sharing se confrunta acum cu o gramada de procese depuse in instanta si toate pe aceeasi tema. Tema despre care vorbeam adineaori este masura exacta in care soferii acestui serviciu sunt angajati sau contractanti independenti. Iar acest fenomen impotriva companiei a inceput deja, la scara larga. In privinta unor legiuitori din California, care au aprobat in cursul zilei de marti un proiect de lege care ar putea face companiile din economia de concerte sa-si reclasifice lucratorii ca angajați, directorul legal al Uber a declarat ca dispozitia-cheie a legii nu se va aplica neaparat companiei de transport. Cu toate ca unii soferi nu sunt exact de acord cu pozitia copmpaniei.

Miercuri seara a fost intentat un proces impotriva copmpaniei in instanta federala din California, un proces care se vrea a fi o actiune de clasa impotriva celor de la Uber. Procesul, care a fost raportat in cursul acestor zile de catre publicatia The New York Times, a fost depus de catre avocatul Shannon Liss-Riordan. Ea are un CV impresionant atunci cand vine vorba despre procese de clasa impotriva unora dintre cele mai corporatii din domeniul tech, acestea incluzand Uber, Lyft si Grubhub, pentru ca si-ar fi tratat gresit lucratorii. “Uber pretinde ca legea nu i se aplică, ceea ce nu trece testul pe fata dreapta”, a spus Liss-Riordan intr-un e-mail. “Statul California a vorbit – atat prin Curtea Suprema, cat si prin legiuitorul sau – că lucratorilor trebuie sa li se plateasca salarii corecte si ca angajatorii precum Uber nu isi pot evita responsabilitatile in conditiile legii.” In prezernt, soferii Uber au un statut de antreprenori independenți, uneori denumiti “gig workers”. Asta inseamna faptul ca nu acces la beneficii importante ale unui salariat, printre care enumeram securitatea sociala, asigurarile de sanatate, concedii medicale platite, compensatii pentru lucratori sau dreptul la a fi platiti in cazul in care lucreaza ore suplimentare. 

Multi soferi sustin ca sistemul a permis, multa vreme, exploatarea acestora. Proiectul de lege care a fost emis in cadrul acestei saptamani, denumit AB 5, urmareste sa ofere astfel de protectii printr-o clasificare mai amanuntita a “gig workers” si a drepturilor de care ar trebui sa beneficieze acestia. Odata ce a fost semnata de guvernatorul californian Gavin Newsom, legea va fi aplicata incepand cu data de 1 ianuarie 2020.

Tony West, directorul legal al celor de la Uber, a declarat miercuri, in timpul unei convorbiri de presa cu reporterii, ca nu crede ca compania ar trebui sa reclasifice lucratorii sau sa revizuiasca felul in care acestia sunt tratati. Pentru ca, in conformitate cu AB 5, daca companiile nu doresc sa-si reclasifice antreprenorii ca angajati, trebuie sa treaca un test in trei parti care sa analizeze exact cat de mult control are compania asupra angajaților sai. West a spus ca Uber va trece probabil acest test. Eu sunt sigur ca nu vor trece, avand in vedere toate procesele si nemultumirea generala a soferilor, insa pana la solutionarea acestui caz mai e multa vreme.