Uniunea Europeana indeamna Facebook si Twitter sa ia mai multe masuri impotriva dezinformarii

Autoritatile Uniunii Europene au cerut, din nou, retelelor de socializare si platformelor de cautare, precum Twitte, Facebook si Google ca acestea sa lupte mai activ impotriva dezinformarii pe Internet si sa ajute ia mai multe masuri pentru a ajuta organele reglementare in nenumaratele cazuri de frauda pe internet care nu inceteaza sa apara. Astfel, Comisia Europeana le cere acestor platforme sa furnizeze “informatii mai sistematice” pentru a verifica autenticitatea anunturilor plasate pe site-urile acestor servicii si sa “acorde mai mult interes actiunilor intreprinse impotriva botilor si a conturilor false”, au afirmat reprezentatii organului european intr-un comunicat de presa, pe data de 20 martie. Avand in vedere numarul mare de reclamatii privind frauda pe internet si faptul ca filtrele acestor platforme elimina o multime de continut mai mult sau mai putin ofensiv, insa pare sa ignore aproape complet problema sutelor de utilizatori pacaliti de catre firme ce acorda castiguri false, era si timpul unei declaratii in vederea solutionarii acestei probleme.

“Încurajam platformele online sa colaboreze cu cercetatori pentru a verifica mai atent  accesul la informatii live despre pagini publice, fluxuri si alte servicii, precum si date in legatura cu anumite conturi neautorizate, pe care sa le identifice si elimine”, au afirmat comisarii europeni Julian King, Vera Jourova, Mariya Gabriel si Andrus Ansip, intr-o declaratie comuna. Twitter, impreuna cu Facebook si Alphabet Inc Google, au semnat, in septembrie un acord de conduita in care au promis ca vor lupta impotriva dezinformarii online in Europa, insa, la 5 luni dupa semnarea acestui acord, rezultatele intarzie sa apara. Acest lucru in ciuda faptului ca, aparent, Google si Facebook au inceput sa implementeze instrumente pentru a asigura mai multa transparenta in cazul anunturile din Europa, dupa  lansarea initiala a acestor instrumente in Statele Unite. Instrumente care sa filtreze disclaimerele in ceea ce priveste anunturile online si care sa solicitare verificari optionale in privinta continutului, de catre agenti de publicitate.

Recent, reprezentantii Facebook s-au aflat intr-un turneu in marile orase din Europa, cu opriri la Berlin, Bruxelles si Paris, pentru a detalia modul in care compania isi intensifica eforturile pentru a combate stirile si anunturile false si pentru a imbunatati politica de filtrare a acestor anunturi, inaintea alegerilor europarlamentare din mai. “In perioada premergatoare a alegerilor in intreaga lume si, in special, a alegerilor europarlamentare din mai, depunem o multime de eforturi pentru a reduce distributia de stiri false [n.red pe platforma Facebook], pentru a elimina conturile false, pentru a transforma publicitatea intr-una mai transparenta si pentru a sprijini ideea unui electorat informat in mod corespunzator “, a declarat Katie Harbath, directorul politicii publice Facebook pentru alegerile globale, intr-un interviu acordat unor reporteri la Paris.

Facebook va lansa pe platforma sa publicitate politica pe serverele sale europene la inceputul lunii aprilie, dupa ce aceasta publicitate a fost lansata in Statele Unite si in Marea Britanie. Incepand cu luna mai a acestui an, reteaua sociala a anuntat va publica rapoarte saptamanale cu privire la anunturile politice din fiecare tara europeana.

Comisia Europeana, organul executiv al Uniunii Europene, a amenintat ca va propune o legislatie in domeniu in cazul in care eforturile platformelor privind dezinformarea sunt nesatisfacatoare.