Despre rapperii romani acuzati ca s-au vandut pentru bani

In muzica hip hop, underground-ul e ca o virtute, o litera de lege pentru emcee pentru ca acestia sa aiba respect din partea fanilor. La urma urmei, miscarea a pornit din underground, o multime de rapperi injurand pe piese MTV si televiziunile in general (fie ele de programe de stiri sau canale de muzica), alaturi de garda, pentru difuzarea unui continut comercial, fara substanta, din partea unor artisti promovati de catre casele de discuri innebunite dupa perspectiva unui profit din ce in ce mai mare de pe urma imaginii artistilor respectivi. Motiv pentru care alegerile pe care le fac artistii din zona hip hop in materie de stil muzical, colaboratori si asocieri sunt mereu comentate de ascultatori sau de fani. Diferenta dintre underground si comercial este una foarte subtire, e o linie fina trasata de cat de plin e buzunarul unui artist. Asta e diferenta fundamentala.

In rest, muzica comerciala se remarca prin promovarea trendurilor, texte fara substanta sau mesaje puternice, instrumentale orientate spre tendinta publicului larg. Cu alte cuvinte, “piese de schimb”. In antiteza se afla muzica underground, cu artisti ce incearca sa vina cu concepte originale, versuri pline de metafore cu mult subinteles si beat-uri cat mai atent lucrate. In cultura fanilor hip hop, rapul e un stil de muzica ce ar trebui sa ramana underground in ciuda succesului. Ca BUG Mafia pana in 2010 sau ca Parazitii. Deci, emcee ce se dau de cealalta parte a baricadei atrag ura atat a fanilor, cat si a trupelor sau artistilor care raman in underground. Doar ca acest gen de comercializare a stilului muzical al rapperilor romani e un fenomen din ce in ce mai des intalnit. Si avem exemplele de rigoare.

Guess Who, crescut sub aripa celor de la Parazitii, fost membru al Anonim impreuna cu Zekko. Un vechi prieten de-al lui Cheloo, judecand dupa cate piese au inregistrat in colaborare. De la lansarea primului album solo, “Probe Audio”, la Okapi Studio dupa despartirea de 20CM Records, intrarea lui Guess Who in mainstream a fost din ce in ce mai adanca, pana la o colaborare cu Marius Moga. De care se luase intr-o piesa Anonim. Connect-R, fost membru al trupelor RACLA si Gigantzii, a lasat complet rapul pentru alte genuri de muzica, lucru evident de la piesa “Burning Love”. Compara “Operatie pe suflet deschis” cu “Mai da-te in dragostea mea”; una e o scrisoare de dragoste in adevaratul sens al cuvantului, cealalta un c***t in ploaie. Apoi il avem pe Puya, din La Familia, unul dintre initiatorii genului gangsta rap in Romania, trecand o spirala din ce in ce mai comerciala. De la al doilea album solo, “Romanisme” si pana la colaborari cu Inna, Connect-R, Antonia, George Hora, samd. Cabron, fost membru in Codul Penal impreuna cu Shobby, a semnat cu HaHaHa Production prin 2010, la 3 ani dupa destramarea trupei. Si a ajuns sa scoata piesa cu Loredana. Doc, fostul L Doktor al celor de la CTC (Controlul Tehnic de Calitate) a semnat si el cu HaHaHa prin 2013, si a ajuns in cel mai “low point” sa scoata piesa cu Smiley. Nane, care canta un gangsta rap destul de poetic in perioada 2008-2009, si care il injura pe Puya ca se comercializase, a ajuns sa semneze cu Okapi, si apoi sa cante trap.

Bine, de critici n-au scapat nici rapperi precum Cheloo, care a lansat si el o piesa cu Smiley, desi nu s-a comercializat ulterior, sau Rimaru, celalt emcee de la RACLA, care a aparut in mai multe melodii de pe primul album al lui Nicolae Guta, Commando, prin 2000. Deliric, pentru piese scoase cu Nane sau cu Carla’s Dreams, Tudor Sisu pentru o colaborare cu Alex Velea. Si asa mai departe.