Apple promoveaza “protectia vietii private”, spune Tim Cook

Directorul executiv al celor de la Apple, Tim Cook, declara ca firma pe care o conduce nu incearca sa declanseze un razboi cu rivalii sai din domeniul tech in privinta confidentialitatii sau sa faca din aceasta o marfa de lux, dupa cum au sugerat unii. Desi, adevarul e ca actiunile Apple arata ca si cum producatorul de iPhone incearca sa loveasca din plin in Facebook si Google, care se confrunta cu o multime de controverse pe tema faptului ca nu au protejat confidentialitatea utilizatorilor sai. La cateva ore după introducerea optiunii “Sign in with Apple” (autentificare cu Apple), Cook a respins vehement aceasta idee. Cu toate ca nu asta reiese din actiunile sale, intr-o perioada in care, dupa cum am spus, doi dintre gigantii din Silicon Valley se confrunta cu astfel de acuzatii. 

Cook a remarcat in mod specific in timpul prezentarii acestei optiuni in cadrul WWDC 2019 luni ca logarile pe Facebook si Google sunt folosite pentru a urmari persoanele din mediul online, insa ca, beneficiind de ajutorul noului instrument, vei putea sa utilizezi orice dispozitivul al companiei (iPhone, iPad, Mac, etc) pentru a te autentifica cu datele tale de conectare, avand si accesul acestor companii mai limitat la adresa datelor tale.

“Stii, nu o facem ca sa lovim in nimeni”, a spus Cook intr-un interviu acordat unui jurnalist de la CBS News, Norah O’Donnell. “Ne concentram pe utilizatori, iar utilizatorul doreste abilitatea de a trece prin mai multe proprietati pe internet fara a fi supravegheat. Ne indreptam atentia asupra protectiei vieții private si cred ca este o cerere foarte rezonabila pentru oameni”, a spus el.

Apple a inceput sa arunce in Google si Facebook in februarie, atunci cand compania americana a scos, temporar, certificatele de intreprindere – semnături digitale pe care atât gigantii tehnologici folosesc pentru a rula software-ul pe iPhone si iPad, inchizand aplicatii pe care angajatii de la Google si Facebook le foloseau sa comunice cu colegii. Apple a recurs la aceasta miscare dupa ce a reiesit ca Facebook a profitat de un program Apple care permite companiilor sa proiecteze aplicatii pentru uz corporativ privat, precum si alte aplicatii de testare inainte ca acestea sa fie disponibile pentru tine. Intre timp, Google a fost aspru criticata pentru o aplicatie, numita Screenwise Meter, care i-a invitat pe utilizatorii din afara companiei sa castige cuponuri de cadou in schimbul accesului Google la a le monitoriza si  analiza datele.

Cook a mai spus ca din ce in ce mai multi utilizatori au devenit constienti de lipsa de confidentialitate pe internet si pericolul pe care aceasta il prezinta. “Nu este bine pentru tara noastra”, a declarat Cook pentru CBS News. “Va puteti imagina un mediu in care toata lumea incepe sa creada ca nu exista confidentialitate si daca nu exista intimitate, libertatea voastra de exprimare scade doar pentru ca acum va veti gandi ca toti vor cunoaste fiecare lucru pe care-l faceți. Acest lucru nu este bun pentru țara noastră, nu este bun pentru democratie”, a declarat seful Apple. Interviul lui Cook a venit dupa o declaratie recenta a directorului executiv al lui Google, Sundar Pichai, ca Apple transforma intimitatea intr-un “bun de lux”.

Apple a intreprins actiuni pentru sprijinul confidentialitatii utilizatorilor. In 2016, de exemplu, a refuzat sa modifice software-ul sau, astfel incat FBI sa poata accesa un iPhone 5C legat de incidentul terorist din San Bernardino, argumentand ca schimbarea ar crea o “usa inversa” pentru toate celelalte iPhone-uri. Anul trecut, a dezvaluit caracteristici pentru browserul sau, Safari, care ar putea dezactiva instrumentele de urmarire ale Facebook si Twitter, pentru a pastra fisierele privind obiceiurile de navigare ale oamenilor.