Uber, legalizat. Schimbarile aduse in urma deciziei Guvernului

Guvernul Dancila a adoptat, recent, o ordonanta de urgenta prin care transportul alternativ de tip ridesharing va intra in legalitate. Ceea ce inseamna ca acele companii care ofera aceste servicii, ca Uber, Bolt, Clever Go sau Yango (ultimul nu este inca disponibil, dar va aparea in curand in Romania cu oferte mai bune in comparatie cu Uber). In ritmul asta, nici taximetristii nu mai pot spune despre Uber faptul ca nu e legal. Ca le fura painea de la gura, ei bine, da, in cazul in care uita tepele pe care majoritatea taximetristilor le aplica clientilor lor. Desigur, sub eternul pretext al faptului ca nu merge aparatul. Sau daca functioneaza cum trebuie aparatul, exista tot felul de drumuri mai lungi care duc exact la aceeasi destinatie. Diferenta este doar pretul. 

„Ordonanta de Urgenta are in vedere definirea activitatilor de transport alternativ, a modului de efectuare a acestuia si a tuturor actorilor implicati, modalitatea de reglementare a platformelor digitale si a tuturor operatorilor de transport alternativ, modalitatea de fiscalizare a veniturilor obtinute in urma acestor activitati, atat de conducătorii auto cat si de operatori, cat si stabilirea obligatiilor ce trebuie stabilite de platforme sau de conducatorii auto”, a declarat Razvan Cuc, ministrul Transporturilor, in legatura cu ordonanta de urgenta care a legalizat transportul de tip ridesharing in Romania.

Ce inseamna, mai concret, legalizarea Uber-ului?

Faptul ca vei avea ocazia sa vezi mai des soferii de Uber circuland pe strazi. Sunt destui prin Bucuresti sau Cluj, insa rar vezi unul pe la mine la Brasov sau in alte orase ale tarii. Iar acest lucru se datoreaza, in principiu, faptului ca legea taximetriei a retras multi soferi din teritoriu de frica unor amenzi. Plus ca pretul curselor era mai ridicat ca niciodata in conditiile in care serviciul continua sa functioneze in ilegalitate. Astfel, cursele de Uber revin la preturile mai mici dinaintea emiterii legii taximetriei. Ca sa nu mai spun ca acum Uber si alte servicii de ridesharing au posibilitatea sa se extinda in afara oraselor mai mari ale tarii, ceea ce reprezinta o lovitura sub centura la adresa taximetristilor. Mai ales ca recent, la Cluj, un sindicat al taximetristilor castigase un proces de clasa in fata celor de la Uber Romania. 

Insa, totul vine cu un pret. Acum ca Uber si alte servicii de ridesharing se afla in legalitate, exista si o serie de reguli pe care compania trebuie sa le respecte. Prin urmare, toti soferii trebuie sa aiba cel putin 21 de ani impliniti, sa detina un permis auto categoria B si un certificat care sa ateste ca au o pregatire de cel putin 2 ani in domeniul transportului de persoane. Intr-adevar, ultima masura este una ce inchide usa multora care vor sa inceapa direct pe Uber, insa este o masura care protejeaza clientii de posibilitatea de a da peste un sofer violent. Pentru ca nu ar fi permisa angajarea unui sofer care in anii sai de experienta in domeniul transportului de persoane a apucat sa-si faca un cazier.